#1 Business Challenge Vraag en Antwoord

Door Joris Swinkels 18 november 2017

Hallo allemaal,

Hier de vragen die er op dag 1 gesteld zijn en de antwoorden:

 

Ik loop vast in mijn huidige werk maar vind de stap om weg te gaan moeilijk.

 

  • ik ben aan het uitstellen wat ik ‘echt’ wil.
  • ik heb twee drukke banen en mijn eigenlijke passie in mn eigen bedrijf stagneert.
  • mijn huidige werk werkt niet meer voor me, ik wil meer in lijn gaan doen met mijn levensdoel en met een meer inspirerende werk/prive balans maar ik zie op tegen het gebrek aan zekerheid en het financieel gat dat ik creëer als ik de stap neem.
  • ik heb mijn baan verlaten waar ik niet meer op mijn plek zat maar wel mooi verdiende, en het valt tegen om mijn eigen bedrijf op te zetten en ook financieel is het nog onvoldoende, hierdoor begin ik weer te twijfelen.

De overstap van werk dat ‘niet meer werkt’ voor je naar zelfstandig ondernemerschap is geen eenvoudige. Het kan gepaard gaan met financiële consequenties, onzekerheden etc. Een eigen bedrijf opstarten is ook niet zomaar iets en vergt vaak veel energie, stress, onzekerheid, slapeloze nachten en de verwachte ‘vrijheid’ is niet altijd zoals verwacht. Aan de andere kant sta je wel zelf aan het stuur. Als je geen grote financiële buffer hebt is het aan te raden om je eigen ‘business’ op te starten als je het vorige nog niet afgesloten hebt en langzaam een overgang te maken tot het punt dat je de beslissing neemt er helemaal voor te gaan.

Vragen:

Wat wil je?

Als het helder is wat je wilt van je leven, of wat je leven wilt van jou dan worden stappen makkelijker. ‘Clarity has no choice’

Stel je eens voor dat je nog 10 jaar door zou gaan in het werk waar je nu zit, hoe zou je je dan voelen?

Wat is de levensstandaard die je nodig hebt voor geluk?

 

Ik wil af van mijn eigen (interne) beperkingen.

 

  • hoe groot mag ik denken?
  • hoe blijf ik op een hoog niveau van bewustzijn en kom ik niet vast te zitten in mijn reactieve gedachten?
  • ik moet opstappen naar het volgende niveau van ondernemerschap: ondernemer 2.0
  • ik heb een persoonlijke uitdaging met focus en gemotiveerd blijven
  • ik na vele jaren uit de bedrijven wereld gestapt en ben me zelfstandig aan het vestigen, ik zit echter nu in een emotionele en spirituele crisis en weet niet of ik op het juiste pad ben en twijfel aan mezelf en mijn capaciteiten.

De ‘interne’ wereld van een ondernemer, je gedachten en emoties is je kracht en je beperking. Persoonlijke ontwikkeling, persoonlijk leiderschap, zakelijke ontwikkeling is een proces. Voor sommige is het weggelegd om dit volledig auto didactisch te doen. Voor de meeste is het echter gewenst om training, mentoring en coaching te gebruiken als ‘zekerheidspunten’ (zoals zekeringspunten in de bergsport) om je koers te blijven houden.

Bij Creative Consciousness opleidingen maken we ook veel gebruik van het koppelen van deelnemers aan elkaar om elkaar te ondersteunen.

Als je denkt aan een mentor, zoek er dan een die de (persoonlijkheids) eigenschappen of business al heeft die jij graag wilt ontwikkelen.

Voor coaches en mentoren verwijzen we ook naar cc.coach

Ik moet nog werken aan mij ondernemer-Zijn.

 

Als je alle onderdelen op een hoop gooit waar een goede onderneming uit bestaat, (branding, marketing, sales, product ontwikkeling, after sales, community building etc) dan is dit vaak nog niet 50% van het success van de onderneming. Meer dan 50% van het succes wordt bepaald door het ‘ondernemerschap’ van de ondernemers. (Entrepreneurial Being). Ik heb op een of andere manier altijd wel een business mentor erbij gehad, zeker de eerste 15 jaar. Soms was dat een coach of betaalde mentor, soms een investeerder, soms een klant van me. JE laten begeleiden in je ondernemerschap betaald zich veelvoudig terug! In eerste instantie al door de resultaten die je er direct mee bereikt. Maar zeker ook doordat je jezelf ontwikkeld tot een steeds succesvoller ondernemer. Als je een business mentor zoekt, zoek er dan een die heeft wat jij graag zou ontwikkelen. Eén keer per 2-4 weken een kop koffie gaan drinken met een succesvolle oom of tante kan ook een vorm van business coaching zijn!

 

Mijn visie is nog niet helder.

 

  • ik mis een heldere visie, het ‘YES’ gevoel, waardoor ik weet dat ik goed zit.
  • als ik mijn plannen vertel aan anderen vinden ze het te vaag.
  • ik heb moeite mezelf toe te staan een duidelijke visie en missie te hebben.

Als je (nog) geen duidelijke visie hebt of de visie die je had compleet is, of om andere redenen niet meer past, is de eerste stap natuurlijk om weer een nieuwe te formuleren. Hoe helderder je hebt waar je naar toe wilt, hoe makkelijker je keuzes kunt maken in die richting. Vele ondernemers blijven echter jaren, zo niet tientallen jaren tegen deze herziening aan hikken omdat het niet meer zo vanzelf gaat als dat het de eerste keer ging toen de visie er vanzelf kwam. Als een nieuwe of sterkere visie uit blijft STOP dan met het zoeken. En ga eerst terug naar jezelf.

Vragen:

Waar sta je nu in je leven?

Wat krijg je energie van? Waar heb je behoefte aan?

Wat zijn nu de kwaliteiten die iets voor anderen betekenen?

Wat gaat gemakkelijk voor je? Waar gaat je energie naar toe?

Bekijk het nu alleen op korte termijn, voel eerst wat je vandaag wilt of nodig hebt om in meer flow te zijn. Een grotere visie volgt als je weer meer in je ondernemers flow zit.

 

Ik wil graag meer plan of strategie.

 

  • ik heb veel ideeën en plannen maar geen strategie of business plan.
  • moet ik een business plan schrijven?
  • ik ga alle kanten op, en heb geen focus.

De tijd van grote businessplannen is wat mij betreft voorbij. Mogelijk heb je het voor een investeerder of bank nog nodig om te laten zien dat je hebt nagedacht over je plannen. In het algemeen zijn business plannen niet zozeer daadwerkelijke routes die gelopen worden maar meer diepte onderzoeken van waar je op dat moment staat. In de praktijk duurt het 2x zolang om 50% van de in een businessplan gestelde doelen te behalen, en vaak nog met vele koers wijzigingen. Met een steeds sneller veranderende markt zal dit alleen maar toenemen.

Het stellen van een duidelijk doel waar je naartoe wilt is nog absoluut gewenst alleen de planmatigheid om er te komen niet meer. De beweging in de markt is er naar om korter op de bal te spelen i.p.v. meerjarige strategieën te volgen. Voel en onderzoek wat je markt ‘NU’ wilt en reageer daar op.

Sense & Respond i.p.v. Plan & Act

 

Stel kortere doelen gebaseerd op je creatief energetische impuls van vandaag en manifesteer daarmee op korte termijn je volgende stap. Van daar uit wacht je weer tot in het ‘niets’ (creatie = iets uit niets) een nieuwe creatie impuls komt. In dit proces kun je je wel bij laten staat door iemand uit je team of wederom een coach.

Vragen:

Hoe kom ik in het ‘niets’?

Waar gaat mijn energie naar toe? (volg je creatieve impulses)

Hoe zou 1 stap er uit zien? (i.p.v. 6 in 6 maanden)

 

Ik ben een nieuw bedrijf of product aan het starten.

 

  • ik moet mijn eigen ‘brand’ ontwikkelen.

Branding is een vak apart en het creëren van je ‘Brand Story’ is naast een hele leuke oefening ook een heel zinvolle basis van alles wat je doet.

Google maar eens op ‘brand story canvas’ en je vind mooie leidraden om het zelf te doen, en als je de mogelijkheid hebt zijn er natuurlijk ook vele gespecialiseerde mensen in dat vak te vinden.

Vragen:

Waar sta je voor? Wat zijn je waarden? Wat is het gevoel wat je over wilt brengen?

Wat is jouw authentieke expressie?

Wat is het verhaal dat je verteld?

 

Ik wil graag meer clienten.

 

  • hoe kan ik het beste potentiële klanten benaderen die ik niet ken?
  • hoe kom ik in een flow van clienten ontvangen?
  • ik moet mensen laten weten wat ik doe en wat ik te bieden heb.

Tussen ‘geen klant’ en ‘product verkocht’ zitten verschillende stappen. Bepaal of je dit online of offline of beide gaat aanpakken. De marketing & sales ‘funnel’ is te vergelijken met een nieuwe relatie aangaan. Je vraagt niet op de eerste date om te trouwen. Eerst zoek je naar locaties om in contact te komen, dan zorg je dat er iets aan je is dat andere aantrekt, je benaderd iemand die oogcontact met jouw maakt (inbound marketing) of je stapt zelf op iemand af (outbound marketing), dan volgt een eerste date, dan nog een, enzovoorts.

De stelling hier is dat we aan het veranderen zijn van ‘geven om te krijgen’ naar ‘geven om te geven’. Om dus niet meer bij alles wat we geven meteen iets terug te vragen. Natuurlijk is er niks mis met iets terug vragen maar geef 9 x en vraag 1 x. Ook is het achterhaald om je zogenaamde ‘waarde’ te behouden voor je betaalde producten. Geef goud weg aan de voorkant en je zult goud terug ontvangen. Misschien niet van de zelfde persoon maar je zult het terug ontvangen.

Online kan dat er als volgt uitzien:

  • je schrijft persoonlijke blogs over wat je doet
  • onder je blogs zit een test of een E-boekje van je eerste 12 blogs;-)
  • hiervoor laat iemand een email adres achter (opt-in)
  • je levert nog meer waarde (9x)
  • je voegt ‘Call to Actions’ toe aan je giften
  • iemand wil meer informatie of schrijft in voor een webinar etc

Ook offline kun je een zelfde idee gebruiken.

Welke prijs moet ik vragen?

Pricing is een vak apart. Het is afhankelijk van heel veel factoren, soort product, concurrentie etc. Ik zal toch een poging doen e.e.a. weer te geven ter inspiratie.

Prijs = zelfliefde X competentie (eigen waarde x product waarde)

Als je competentie (of productwaarde) nog laag is omdat je net start of  nog moet ontwikkelen is je prijs mogelijk niet hoog, het gaat nu echter ook om ervaring opdoen en product/competentie ontwikkeling. Als je competentie/product waarde echter hoog is en je prijs laag, dan moet je eens goed naar jezelf kijken. Ik bekijk ‘zelfliefde’ graag ‘ook’ in € per uur. Advies is om 20% boven je ‘eigen waarde’ te gaan met je prijs (mits je niet in een verdringingsmarkt of zo zit)

Als er niemand is die je product te duur vindt, dan ben je te goedkoop!

Een hogere prijs vragen zet jezelf ook aan tot het leveren van een betere kwaliteit, meer waarde, meer commitment en meer bevrediging. Ik zelf vraag of een ‘goed bedrag’ of niks. Regelmatig drink ik dan ook een kop koffie met iemand ‘voor niks’ en met dat ene moment komen we dan ook al een heel eind. Zelf merk ik door een hoger bedrag te vragen ik veel meer impact heb omdat ik alles wat er gebeurd afzet tegen het bedrag wat er voor dat moment betaald wordt. Ik ben dit (m.b.t. mijn business mentoring) blijven bijschroeven naar boven tot ik op een punt kwam dat ik teveel waarde moest leveren in te korte tijd, daar lag voor mij de grens toen. Onderzoek dit dus voor jezelf. Ook is het zo dat een lagere prijs niet per definitie meer klanten oplevert. Voor elke prijs is een klant. Kijk ook met welke doelgroep/target markt je resoneert.

Vragen:

Hoe kan ik mijn impact vergoten?

Wat kan ik doen om meer te kunnen vragen per gewerkt uur?

Als ik meer kan vragen per uur, kan ik minder uren werken en dus meer tijd aan iets anders besteden.

 

Als het gaat om online dan wordt het wel een ander verhaal. Als je online verkoopt staat je prijs er natuurlijk gewoon bij. Je krijgt hierdoor natuurlijk wel ‘shoppers’ die op basis van de prijs ergens anders kopen zonder dat je er contact mee gehad hebt. Online is het dus zinvol om een zeer interessante product/prijs combinatie zichtbaar te hebben voor één of enkele producten waardoor mensen met je in contact komen. Nadat ze je kennen en je een relatie opbouwt (door ze iets te verkopen en ze ervaring met je krijgen) kun je veel beter een juiste prijs vragen.

 

Werk – Prive balans

 

  • werk / privé balans (we werken als koppel en hebben bedrijf en huis in een 24/7)

 

 Als je het heel druk is, lijkt het logisch om het minder druk te hebben of meer tijd in je agenda te plannen voor prive. Mijn ervaring is dat dat leuke ideen zijn maar dat de praktijk vaak niet zo werkt. In een druk zakelijk bestaan is het volgens mij zaak om te focussen op ‘quality time’, hoge mate van presentie die je geeft om de momenten dat dat kan.
Vragen:
Ben ik ook daadwerkelijk met mijn aandacht bij de ander of nog in het werk?
Wat is er nodig even alles los te laten en met mijn aandacht bij de ander te zijn?
Verder hebben we in onze relatie dagen nog een Awareness Creation zitten die gaat over de 5 love languages, we hebben allemaal andere manieren hoe onze ‘liefdes voorraadje’ gevuld kan worden. Voor de een is dit fysieke aanraking, voor de andere zijn dat woorden van waardering en weer voor een ander is dat kwalitatieve aandacht. Hoe beter je deze dingen van elkaar weet hoe beter dat je elkaar daar ook on kan bevredigen en dan is het prima om daarnaast nog hard te werken. Stap niet in de valkuil om te verwachten dat jouw ‘love language’ ook die van je partner is.

Doe de gratis test

Met onze Bewustzijn Quotiënt test krijg je een eerste gevoel bij jouw level van bewustzijn... en met de feedback gelijk ook zicht op de vervolgstappen die je kunt nemen naar een leven vol leven.

Verander je leven met 3 inzichten.

Door Joris Swinkels 28 november 2017

Verder lezen