Polariserende interacties

Door Joris Swinkels 26 november 2021

Wie leest ze niet..

De polariserende verhaallijnen op LinkedIn en andere social media.

 

Verharding.

De communicatie is aan het verharden. Er is angst, verwarring, onduidelijkheid en dan activeren onze overlevingspatronen. Er komt naar boven wat we normaliter meestal weten te onderdrukken. Het gevolg is oordeel, eenzijdige informatie voorziening, het onderuithalen van andersdenkenden en uiteindelijk polarisatie van mensen met verschillende perspectieven.

De dupe.

En wie heeft er eigenlijk baat bij deze beweging? Of zijn we met z’n allen eigenlijk de dupe? Verdeling en separatie zorgen voor het vast komen zitten van een samenleving. Het vertrouwen in onze overheid en medemens daalt. Er is agressie naar elkaar toe en zelfs naar zorgverleners. De impact van polarisering is op vele fronten te merken. Geen enkel mens dat daar beter van wordt.

Triggers.

Van nature neemt onze psyche ‘stelling’. In onze mening, overtuiging of stelling kennen we onszelf. Onze persoonlijkheid is eenvoudig gezegd een samenvatting van deze stellingen. Als een stelling uitgedaagd wordt dan ervaart ons ego dat als een bedreiging. Wie we zijn, of willen zijn krijgt dan onvoldoende ruimte en we ervaren een trigger. De respons is verdediging, het fout maken van andere perspectieven, kleineren, afbreken en het ‘op de man’ spelen van onze communicatie. Allemaal dingen die we niet zelf kiezen maar die gebeuren in een vlaag van ‘on-bewust’-zijn.

Ruimte voor perspectieven.

Als we de keuze hebben om anderen en hun perspectieven uit te sluiten, of liefdevol met interesse gedachten en standpunten met elkaar uit te wisselen om zo de belevingswereld van de ander beter te begrijpen, dan zullen de meeste mensen het liefste voor het tweede kiezen. Maar niet als we triggers ervaren. Dan wordt het een stuk moeilijker om deze nieuwsgierigheid naar de ander en deze liefdevolle ruimte voor uitwisseling van gedachten en perspectieven vast te houden.

De werkelijkheid is complex.

Onze wereld, menselijk gedrag, collectieve dynamiek. Het is veel complexer dan de meeste denken. Het is onmogelijk om alle factoren die spelen bij complexe uitdagingen mee te nemen. Rationeel al helemaal. Oei, dat is misschien een trigger voor sommige. Ons ratio is zeer belangrijk bij het oplossen van complexe problematiek. Maar ons ratio is ook in staat, enkele aspecten van het geheel belangrijker te maken dan gewenst en andere aspecten weg te laten. Zelfs de mind van de slimste meest onderlegde mens is slechts een fractie van de wijsheid van ons collectief.

Collectieve wijsheid.

Voorzie mensen van de hoogste vorm van transparantie in gegevens en perspectieven van verschillende experts. En vertrouw er op dat de collectieve beweging dan de juiste zal zijn. Gelukkig zal een samenleving altijd bestaan uit verschillende perspectieven. Omarm dat. Voer geen propaganda om mensen te gaan overtuigen van hun ongelijk. Dit werkt veelal averechts.

Een rol van Coaches.

 

Ken je (collectieve) conditioneringen.

Ken jezelf. We leren coaches in onze opleidingen om zichzelf goed te leren kennen. Waarom? Als jij jezelf, je overtuigingen en je triggers niet kent, dan zul je snel in een re-actieve staat komen en zullen patronen uit je verleden je communicatie, mening en gedrag gaan bepalen. Goed om kunnen gaan met je triggers is dus een voorwaarde om bewust te blijven.

Space holding.

Ruimte houden. Voor jezelf, voor de ander en voor het collectief. Dit is de manier om alle ego’s het meest te laten ontspannen, angst te verminderen en mensen de beste keuzes te laten maken waartoe ze op dat moment in staat zijn. Angst, wantrouwen en (speudo) dwang zijn factoren die mensen niet in staat stellen weloverwogen keuzes te maken.

Genuine curiosity.

Nieuwsgierig. Blijf interesse tonen in alle perspectieven van uitdagingen. De algoritmes van social media, maar ook de keuzes van vriendschappen zijn vaak gericht op gelijkgestemdheid. En daarmee beperken we onszelf tot eenzijdige informatie en onvolledige transparantie.

Question.

Stel vragen. Door het blijven stellen van vragen en het uitspreken van je ervaren waarheid en perspectief wordt het steeds helderder wat je nu eigenlijk echt vindt. Mensen willen best van perspectief veranderen, maar dat willen ze wel zelf mogen bedenken. Dat is een van de grootste krachten van coachtraining. Dat je mensen vragen leert stellen waardoor ze zelf tot de meest krachtige antwoorden komen. Dit heeft honderd keer meer impact dan het opleggen en aannemen van andermans mening.

Love.

Liefde. Blijf streven naar eenheid, naar inclusie, naar liefde. Hoe uitdagender de situatie, hoe belangrijker deze is. Het begin, het einde en de weg naar elke oplossing is liefde. Zonder liefde wordt alles heel ingewikkeld en onmenselijk.

Trust.

Vertrouwen. Blijf kijken, zoeken, richten naar het potentieel dat in ons leeft. Mensen en de wereld maken bewegingen van eenheid naar separatie, van liefde naar pijn en weer terug. En uiteindelijk komt het goed, in welke vorm dan ook.

 

Verdiep jezelf in coaching interactie als een manier van leven, een bron van constructieve liefdevolle bijdrage aan de samenleving waar jij in wilt leven. Een samenleving die jij mee bouwt voor de volgende generaties.

Hartegroet,

Joris Swinkels

 

PS: Joris is opleider en examinator aan de Creative Consiousness Coaching opleiding. Een internationaal geaccrediteerde opleiding tot bewustzijnscoach.

Doe de gratis test

Met onze Bewustzijn Quotiënt test krijg je een eerste gevoel bij jouw level van bewustzijn... en met de feedback gelijk ook zicht op de vervolgstappen die je kunt nemen naar een leven vol leven.

Kracht versus Macht

Door Marc Steinberg 28 april 2021

Verder lezen