Richtlijnen voor bewust succes 1-8

Door Joris Swinkels 19 oktober 2017

Bewust succesvol zijn gaat in hoofdlijnen over 3 dingen.
1: JIJ (als jouw business)
2: JIJ (als jouw business) in relatie tot de ander
3: JIJ (als jouw business) als onderdeel van een groter plaatje
In de nu komende BLOG reeks zal ik over alle niveaus in die volgorde schrijven. De informatie en inzichten zijn afkomstig uit de 3 daagse ‘Mastery of Success’.

#1 Creëer authentiek succes.

Jij zult nooit het meest succesvol worden in een talent of visie van een ander. Echt succes is een eenwording van jouw kleur, jouw talent en jouw visie. De overgave aan jouw missie hier op aarde. Je missie hoeft geen grootschaligheid te bevatten zoals in de afgelopen twintig jaar door de succesgoeroes geprezen werd. Jouw missie als bewuste keuze kan ook iets geweldigs maar kleinschalig zijn. Het kan het meest liefdevol opvoeden van je kinderen zijn of het verbinden van mensen om je heen. Of het bieden van warmte, liefde en steun voor mensen die het nodig hebben. Maar er is ook niks mis mee om groots te dromen! Ook kun je samen met anderen een missie hebben waar ieders ‘kleur’ tot uiting komt of een missie hebben onder iemand anders z’n visie. Zolang het maar een verlengde is van jouw expressie van je natuurlijke talenten.

Vaak kun je al op jonge leeftijd voelen welke ‘soort’ talenten je hebt, vraag het maar eens aan je ouders of familie. Zij kunnen je prima zeggen of je je op 4 jarige leeftijd al voordeed als ‘leraar’, ‘bouwer’, ‘sloper’, ‘dichter’, ‘artiest’, ‘directeur’, of ‘ziekenverzorger’.

Wat was jouw manier van zelf expressie toen je jong was?

To be in business today,
your most important job is to be
head marketer of the brand called
‘YOU’

 #2 Enorm succesvol zijn is een kwestie van opgeven.

Het enige dat tussen succesvol en ‘enorm’ succesvol staat, zijn je eigen gedachten en overtuigingen. Om enorm succesvol te zijn moeten we verschillende gedachten en overtuigingen opgeven. Want dat is wat in de weg staat, je gedachten en overtuigingen over je zelf, je zelfvertrouwen, over wat je denk dat kan, over wat je denkt dat mag, over wat je denkt dat anderen willen en denken en behoefte aan hebben, over wat andere vinden dat niet zou kunnen. Gedachtes over het risico om afgewezen te worden. Weerstand tegen grote commitments, zelfs weerstand tegen je eigen grootsheid. En wat dacht je van ‘gehechtheden’? Onze gedachten en angsten om het dat wat we nu hebben kwijt te raken of te moeten veranderen. Allemaal gedachtes en overtuigingen. Als we die eens los konden laten, dan zouden we allemaal stukken succesvoller zijn in wat we deden.

Welke overtuigingen staan jou in de weg om ‘enorm’ succesvol te zijn?

#3 Weet wanneer je moet doorgaan en wanneer te stoppen?

We weten allemaal dat het opzetten of voortzetten van een business niet eenvoudig is. Ook als het tegenzit wordt er doorzettingsvermogen gevraagd. Maar wanneer moet je bepaalde activiteiten stop zetten en wanneer juist doorgaan. Onze  reactieve conditionering is hier belangrijk om in de gaten te hebben. Deze is namelijk (meestal) de oorzaak dat we stoppen. Voor velen betekent dit dat ze na 3 afwijzingen het bijltje er bij neerleggen.

Uit marketing onderzoek blijkt dat mensen 7 X in aanraking moeten zijn met een product voordat er een actie is tot koop.

Stel je voor dat een baby na drie pogingen om te leren lopen zou zeggen: ik kap ermee, dat lopen is niks voor mij… En natuurlijk is het zaak mensen in hun waarden en privacy te laten en niet te overspoelen met dingen die ze niet nodig hebben. Hierover schrijf ik in mijn blog over de ‘8 bewuste stappen van effectieve verkoop’.

Ben jij al begonnen met stoppen?

#4 Eerst effectief dan efficiënt?

Efficiënt zijn is prima, hoe efficiënter hoe beter. Echter voordat we efficiëntie gaan optimaliseren is het wel belangrijk om te weten of we de ‘juiste’ dingen aan het doen zijn. Anders zijn we heel efficiënt de verkeerde dingen aan het doen. Effectiviteit killers zijn bijvoorbeeld: weerstand tegen commitment en ‘on it’ zijn (dat ken je nog wel uit Master 1). Ben efficiënt in effectief ‘zijn’!

#5 Creëer je gewenste realiteit eerst intern.

Je externe realiteit is voor het grootste gedeelte tot stand gekomen door je eigen acties en non acties. Deze waren het gevolg van je keuzes. (En niet kiezen is ook een keuze). De keuzes waren het gevolg van je gedachten en emoties welke een reflectie waren van je interne realiteit. Je interne realiteit is dus het begin van een proces met als uitkomst de externe realiteit waar je nu in leeft. Als je deze wilt veranderen dan moet je dus starten met  je interne realiteit. Context (Master 1), affirmaties, ‘fake it till you make it’, modelling en vele andere principes komen hier allemaal op neer. Als je deze interne realiteit niet bewust kiest dan bevind je je hoogstwaarschijnlijk in een interne realiteit die door je conditionering gekozen is.

Welke interne realiteit heb jij vandaag gecreëerd?

#6 Manage je prioriteiten.

In hoeverre besteed jij je aandacht aan wat belangrijk is i.p.v. urgent? Onze conditionering, ego, identiteit creëert maar al te graag urgenties. Zo voelen we ons belangrijk, boosten we creativiteit en ervaren we voldoening. Als dit echter te veel wordt, worden we geleefd door urgenties. We besturen onze business dan vanuit re-actie i.p.v. vanuit creatie. In creatie staan belangrijke zaken, vanuit onze gekozen visie, boven aan de prioriteitenlijst en daaromheen de andere dingen. Start maar eens met 1 belangrijk ding per dag.

Welk belangrijk ding doe jij vandaag?

#7 Kies 100%

Niet kiezen is een van de grootste oorzaken van energie verlies. Ondernemers die aanleren om snel en makkelijk volledig te kiezen zijn ook makkelijk in actie, maken stappen en gaan vooruit. Of alle keuzes de beste waren, kunnen we nooit weten, maar afwachten met kiezen brengt je in ieder geval in een ondernemers ‘stuckness’ en het is helemaal geen probleem om eerst links te kiezen en als links niet werkt, kies dan rechts.

Welke keuze heb jij nog niet voor 100% gemaakt?

#8 Je uurloon is een reflectie van je zelf-liefde.

Waarom ken ik coaches die het lastig vinden om €50 per sessie te vragen, coaches die €500  per sessie geen probleem vinden en coaches die €5000 per dag vragen? De prijs die jij jezelf waard vindt is een reflectie van de liefde voor je zelf. Als je zelf liefde laag is laat je je gemakkelijker gebruiken, is het moeilijker om te staan voor jezelf, sluit je makkelijker compromissen en laat je mensen makkelijker over je grenzen gaan.

Wie moet jij zijn om jouw prijs per uur te verdubbelen?

Daarnaast onderhoudt je ook voor de externe wereld een lagere waardering als je een te lage prijs vraagt voor je inzet. En het commitment van je cliënt is lager en dus je succes lager naar mate het bedrag wat je vraagt lager is. Zit je aan de bovenkant van ‘de markt’ dan kan het wel zijn dat je ook behoorlijk moet investeren in persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden om je hogere prijs waar te maken. Maar als je van jezelf houdt zijn dat alleen maar cadeautjes.

Klaar voor inspiratie en een hoop lol die jou (weer) helemaal in je business kracht zetten om succesvol te ‘ZIJN”?

 

Doe de gratis test

Met onze Bewustzijn Quotiënt test krijg je een eerste gevoel bij jouw level van bewustzijn... en met de feedback gelijk ook zicht op de vervolgstappen die je kunt nemen naar een leven vol leven.

Charles en Joris gaan uit elkaar in Creative Consciousness Nederland

Door Joris Swinkels 22 januari 2020

Verder lezen