Stress

Door Charles Ruiters 18 januari 2018

 De boel op spanning houden!

Stress ervaren is een indicatie dat je uitgedaagd wordt iets te doen wat jij of jouw systeem niet wenst, niet kent. Het woord ‘Stress’ heeft feitelijk iets positiefs, al wordt dat niet altijd zo ervaren. Te veel stress of lang aanhoudende stress kan leiden tot ziekte. In de essentie is stress echter een gezonde energie gericht op het in stand houden van jou. Als je plots oog in oog staat met een tijger, dan is het juist als je systeem alle alarmbellen laat rinkelen en jou in een de hoogste staat van alertheid brengt. Deze kortstondige impuls, voortgebracht uit ons systeem, is de oorsprong van stress.

We leven in voortdurende stress

In ons dagelijks leven is er echter zelden sprake van “kortstondig”: we leven in voortdurende stress en maken ons over van alles druk. Om eruit te halen wat erin zit is inzicht in en bewust gebruik maken van stress, een van de bouwstenen: Stress als impuls, als motor, als energie achter het behalen van door jouw gewenste resultaten.

Help, een tijger!

Stress ontstaat als je in een situatie komt waar zaken niet zijn zoals het hoort of zoals jij het graag wenst. Het zien van de tijger veroorzaakt stress. Je systeem reageert acuut vanuit het oudste deel van je hersenen (het reptielenbrein), vuurt een adrenaline shot af en brengt je in de overlevingsmodus van vechten – vluchten of bevriezen. Na het doden of wegjagen van de tijger, is de situatie weer zoals die hoort te zijn. In ons huidige leven zien we echter constant tijgers!
“Stress kan zowel negatief als positief zijn.
Negatief als we in reactie zijn.
Positief als we van creatie komen”

Ben je bewust dat:

  1. Negatieve stress voortkomt uit reactie
  2. Positieve stress leidt tot persoonlijke groei
  3. Stress ontstaat in jou, los van wat is!

1. Negatieve stress:

In de comfort zone sta je stil! Echter het leven is gericht op expansie. Het vasthouden aan wat je hebt, in je comfort zone willen blijven, veroorzaakt spanning met het leven. We ervaren stress: relaties die vastlopen, geen uitdagingen zien, je baan saai vinden, in vaste patronen leven (alweer die verjaardag van de familie), overtuigd zijn dat je niet anders kan, het gevoel hebben dat het niets uitmaakt wat je doet…. Het leven zelf wordt als stress ervaren. Het gebruik van alcohol, drugs, overmatig eten doet je soms ontsnappen, maar het is van korte duur. Negatieve stress leidt uiteindelijk tot ziekte, burn-out of bore-out. Het constant reageren op je omgeving put je uit!

2. Positieve stress:

Als jij bewust kiest uit de comfort zone te stappen! Niet in reactie op omstandigheden, maar het heft in eigen hand nemen. Acties creëren in het verlengde van je innerlijke drijf of visie. Jezelf uitdagen, ferme besluiten nemen en daadkrachtig zijn in de realisatie. Op het moment dat je een besluit neemt buiten je comfort zone, ervaar je stress! Jij hebt namelijk nog niet de ervaring die nodig is om je commitment te realiseren. Dit veroorzaakt uitdagende spanning, stress. Persoonlijke groei gaat altijd gepaard met het ervaren van gezonde stress.

“Welk type stress is er op dit moment in je leven?”

3. Waar ontstaat je stressbeleving?

Het is niet de situatie of de omstandigheden die stress veroorzaken. Stress ontstaat in jou! Het is jouw interpretatie van de situatie die bepaalt of jij stress ervaart of niet. Als je net start met een nieuwe uitdaging of baan, ervaar je positieve stress. Je collega, in diezelfde situatie, heeft geen stress (meer). De relatie die jij hebt tot wat is, bepaalt of je stress ervaart of niet! Het kind dat leert fietsen, zal na een aantal keer vallen, wellicht al bij het denken aan “leren fietsen” stress ervaren. De relatie die het kind legt m.b.t. fietsen, veroorzaakt stress. Niet het fietsen zelf. Een ander voorbeeld: als je perfectie nastreeft in wat je doet, zal je stress ervaren. Dat is niet het geval als je simpelweg je uiterste best doet. Perfectie is namelijk het willen realiseren van een bepaald “ideaalbeeld”. Als je richting dit beeld beweegt, verschuift of verandert dit “ideaalbeeld”. Het moment dat iets perfect is, wordt zelden gehaald! En dus leef je constant in een situatie die niet is zoals het volgens jou hoort te zijn!

Stress is wie ik ben!

Voor velen is langdurig blootgesteld zijn aan stress vaker regel dan uitzondering. Het is onze manier van leven geworden. Dat maakt het lastig om je bewust te zijn van stress. Stress wordt dan zoiets als:

“Stress is wie ik ben”

En om te de-stressen, even te vluchten van de spanning, zoeken we onze toevlucht in ontspannende middelen zoals eten, alcohol, drugs, seks, feesten etc. De extreme mate waarin jij wilt ontspannen is een indicator van hoeveel stress je ervaart in je leven. En het devies is om de bron aan te pakken: wat ga je doen om minder (negatieve) stress te ervaren in je leven?

Stress aanpakken

1. Zijn met wat is!

Het reduceren van je stress beleving start met het kunnen zijn met wat is. Accepteren dat je leven is zoals het is. Zonder oordeel erken je zowel de “goede” als de “slechte” zaken, al je gedachtes, je relaties en hoe jij hiermee (tot nu toe) omging. Erken alles. Erkennen betekent dat je de weerstand tegen wat je waarneemt of wat er is, opgeeft. Het is de weerstand die je tegenhoudt om verder te gaan en dat kost energie. Je moet als het ware uit het verhaal stappen ‘over wat er is’ en volledig aankomen bij ‘wat er is’! Daarna kun je onderzoeken of je wellicht zaken zijn, zoals gedachtes, overtuigingen (bijvoorbeeld de overtuiging: “dit verandert toch nooit” of “ik kan het niet”), aannames, frustraties (bijv. “het is de schuld van mijn baas”), verwachtingen (“mijn partner moet initiatief nemen”), die je wilt loslaten.

2. Wat wens je los te laten?

Dus wat wens je los te laten? En laat dat dan ook los. Loslaten betekent het opgeven van een ‘vaste positie’, bijvoorbeeld een aanname, overtuiging, gelijk willen krijgen of verwachting. Door het loslaten ontstaat vanzelf de ruimte om te gaan bewegen. Bewust beslissingen nemen en daadkrachtig zijn zetten je in de creatie, in de beweging.

3. Wat kun je besluiten?

Wat kun je besluiten? En neem dan ook dat besluit. Als je geen besluiten neemt, blijf je alsnog hangen in het afwegen van je alternatieven of in je comfort zone. Zodra je het besluit genomen hebt, stroomt al je aandacht en energie in de gekozen richting. Neem besluiten die in lijn liggen met je visie, met wat jij wenst te zien in je leven. In stappen van 20% uit je comfort zone. En realiseer je dat een besluit buiten je comfort zone, ook weer spanning geeft. Maar dit is zelfgecreëerde spanning, vanuit creatie en gericht op persoonlijke groei.

Doe de gratis test

Met onze Bewustzijn Quotiënt test krijg je een eerste gevoel bij jouw level van bewustzijn... en met de feedback gelijk ook zicht op de vervolgstappen die je kunt nemen naar een leven vol leven.

Polariserende interacties

Door Joris Swinkels 26 november 2021

Verder lezen